Európai fejlesztési terv

A Kerék Általános Iskola és Gimnázium közel 50 éve meghatározó alakja a III. kerület oktatási-nevelési életének. Már a kezdetektől összetett célt tűzött ki maga elé az alapító tantestület: élen a sportban, élen a tanulásban – e kettősség jellemezte hosszú éveken át az iskolát. A Kerékhez tartozás egyszerre valósította meg a családias légkörben végzett fegyelmezett, nyugodt, kiszámítható és eredményes tanulást, valamint az országosan is elismert sportteljesítményt. Ezek mellett mindig nagy gondot fordított az intézmény a hazafias, a környezettudatos és egészséges életmódra való nevelésre, mindig nagy becsben tartotta hagyományainak ápolását és a tanári kar diákok felé való nyitottságát. Mindezek azt eredményezték, hogy az iskola széles körben nagy megbecsülésnek örvendett.

A megújulásra való törekvés, az innováció folyamatosan jelen volt és van mind a mai napig az iskolában, hiszen már a nyolcvanas évektől működött itt angol nyelvi, majd német nyelvi tanszék, de a tehetséggondozás és a versenysport támogatása is kiemelt célként szerepelt az intézmény mindenkori pedagógiai programjában. De az idő szavát is mindig meghallotta az iskola aktuális vezetése, hiszen az emelt szintű informatikaoktatás, a nyelvi előkészítős osztályok bevezetése mind-mind az új korszellem termékeiként követeltek és kaptak helyett oktatási palettáján.

A gimnáziumi tagozat 1995-ös bevezetésétől erősödött megtartó ereje is, hiszen több száz olyan diák érettségizett már e iskola falai között, akik 12-13 éven át itt tanultak – erről minden évben a gimnáziumi ballagáskor győződhetünk meg igazán, amikor végzős diákjaink névre szóló pólót kapnak ajándékba az intézményhez fűződő hűségük jeleként.

A tantestület stabilnak mondható, nagy hagyománya van annak, hogy volt kerekes diákok itt kezdik, többen itt is járják végig pedagógusi pályájukat.

Iskolánkban szerves egységet képez az általános iskolai és a gimnáziumi oktatás-nevelés; a 8 évfolyamos általános iskolai képzésre épülő 5 évfolyamos nyelvi előkészítős és a 4 évfolyamos nyelvi-informatikai tagozatos gimnáziumi osztályok összesen mintegy 800 diáknak adnak lehetőséget a tantárgyi, oktatási, nevelési változatosság mellett megszerezni azokat a kulcskompetenciákat, amelyek birtokában uniós polgárként gyorsan és eredményesen tudnak alkalmazkodni a felgyorsult világ változásaihoz.

A diákok és a tanárok közös célja, hogy az egyetemes kultúra értékeinek közvetítésével elősegítsük diákjaink sikeres alkalmazkodását más nemzetek értékeihez, kultúrájához, erősítsük az egyén és a közösség összetartozását, kialakítsuk azt a nyitottságot, amely elengedhetetlen a magyartól eltérő kultúrák elfogadásához és tiszteletéhez.

Iskolánk közeli és távoli terveiben is dominánsan szerepel az idegen nyelvek oktatása, mely hozzájárul ahhoz, hogy a felsőoktatási felvételi sikere mellett művelt, nyitott, széles látókörű és intelligensen gondolkodó, viselkedő ifjú felnőtteket neveljünk.

Az idei tanévtől mérhető az iskola valódi megújulása: a három domináns terület – az informatika (robotika), a sport és az idegen nyelvek – óriási lehetőségek előtt állnak. A megnyert informatikai pályázatok, alapítványokkal kötött hosszú távú stratégiai partneri kapcsolatok, az óbudai sportegyesületekkel alakuló együttműködési szerződés és az Erasmus+ KA1 pályázathoz való csatlakozás rendkívüli motivációt jelent, s egyben kihívás is tanáraink, diákjaink számára.

Mindhárom terület szorosan összefügg, ezáltal a fejlesztésük is csak egységben képzelhető el.

A nyertes informatikai pályázatban a nyelvi munkaközösség több tagja is részt vett, hiszen az idegennyelv-oktatásban a legmodernebb IKT eszközök használatának gyakorlati tudása épp oly elengedhetetlen, mint a legújabb programok és az idegen nyelvek alapos ismerete.

A tanév elejétől beindítottuk az ovistornát, amelyben iskolánk kiváló testnevelői és alsós pedagógusai vállalnak vállvetve aktív szerepet azzal a rövid és hosszú távú céllal, hogy az ezen keresztül iskolánkba jelentkező és felvett diákok a hagyományaink megismerése mellett olyan képzésben részesüljenek, amelyben az önfejlesztés, a folyamatos önképzés alapérték, hiszen a pedagógusaiktól is ezt látják. Fontos, hogy iskolánk tanárai is megújuljanak, igényük legyen arra, hogy fejlődjenek, kellően motiváltak és érdeklődők legyenek, hiszen ez visszahat a diákok oktatására-nevelésére is.

Az iskolánkba felvett kiselsőseink már a tanév elejétől kezdve idegen nyelvet „tanulnak”: angolt vagy németet. Az alsós játékos nyelvtanulás alapozza meg a későbbi tudatos nyelvtanulást, ezért ez nagy felkészültséget, alapos tudást és sok más képességet vár el az ott tanító kollégáktól. A célunk az, hogy az alsós tanítók és napközis tanáraink is be tudjanak segíteni a nyelvtanítás komplex folyamatába. Tudásuk tökéletesítéséhez fontos eszköz a tanárok nyelvi kompetenciájának folyamatos fejlesztése, hiszen a jelenlegi tudásszintjük eltérő, néhány esetben elavult; sokan közülük tanultak nyelvet korábban, de nem használták, nem elég magabiztosak. A kommunikatív nyelvi kompetencia kialakítása feltételezi pedagógusaink magas szintű lexikális, grammatikai, szövegalkotási és kiejtési ismereteit, amelyhez elengedhetetlen az anyanyelvi közegben, tanfolyamokon szerzett tapasztalat.

Az angol és német nyelv magas szintű tudása, modern módszertanának ismerete, valamint a nyelvekhez szorosan kapcsolódó civilizációs tudásanyag (kultúra, politika, történelem, földrajz) elsajátítása alapvető követelmény.

A gimnáziumi tagozaton minden tanuló két idegen nyelvet tanul, a nyelvi előkészítős osztály első évében heti 15, a nyelvi tagozatosok heti 6 órában sajátítják el a választott nyelveket, azzal a céllal, hogy legalább B2-es szintű nyelvtudást szerezhessenek, sikeres közép, illetve emelt szintű érettségi vizsgát tehessenek mindkét tárgyból. A nyelvtanítás azonban nem csak abból áll, hogy egy adott nyelv szó- és nyelvtani kincsét megtanítsuk, fontos feladatunk az adott nyelvi kultúra sokszínűségének közvetítése is. Az utolsó két évben gimnazistáink angol/német célnyelvi civilizációt is tanulnak heti 2 órában. Nyelvi munkaközösségeink tudatosan törekednek arra, hogy ne csak szaktárgyi többlettudást adjunk, hanem motiválttá, érdeklődővé, aktívvá váljanak diákjaink a nyelvtanulás terén, hogy megtanulják azokat a stratégiákat, módszereket, amelyekkel a nyelvtanulás folytatása is élmény.

Javuló versenyeredményeink, bővülő külföldi utazási kínálatunk, rangos iskolai rendezvényeink mind ebbe az irányba mutatnak. Rendszeresek az olyan „ünnepeink”, ahol egy adott nemzet hagyományait, szokásait mutatjuk be (Halloween, Márton-napi mécses felvonulás), és ezt célozza az iskolánkban tanító két anyanyelvi tanárunk is, akik nemcsak a nyelvtanításban jelentenek óriási segítséget, hanem az általuk képviselt nemzet kultúrájába, szokásaiba, hagyományaiba is bepillantást nyerhetünk, amely tanárnak, diáknak egyaránt felejthetetlen élmény.

Január 1-től iskolánk csatlakozott egy nagyon modern, amerikai agykutatók által kifejlesztett nyelvoktatási módszerhez, a DynEdhez, amelynek multimédiával támogatott tanítási módszere mind a négy nyelvi készséget fejleszti, és komoly előrelépést jelent az angoltanulás technikájában. A négy készség közül az első a beszédértés. Ez az, ami elsőként fejlődik ki az agyban a tanulás során. Erre épülve fejlődik ki a következő készség, a beszéd. Az aktív beszédet a beszédértéssel párhuzamosan, azzal egyenlő mértékben kell gyakorolni.

A DynEd tanfolyamai a legfejlettebb beszédfelismerő technológiát alkalmazzák, hogy ezzel segítsék a tanuló szóbeli kifejezőkészségének fejlődését.

Az olvasás és írás készsége arra a nyelvi alapra épül, amely a beszédértés és aktív beszéd során épült ki. Ez a négy készség együtt egy nyelvi keretrendszert alkot, ami a DynEd segítségével fejlődni tud.

A program egyénre szabott tanulási útvonalakat ajánl fel egy besoroló teszt megírása után, amelyet a mentor felügyel. Állandó a visszacsatolás a program (Study Score) és a mentor részéről is, ezáltal a tanuló szabadon, de mégis folyamatos visszajelzésekkel végezheti a munkát. Napi fél óra tanulás mellett nagyfokú nyelvi magabiztosság, rendkívül széles szókincs és a nyelv rutinszerű gyakorlati alkalmazása válik lehetővé a diákok számára.

 A program hasznos azoknak is, akiknek lemaradásaik vannak bizonyos anyagrészekben, de azoknak is, akik gyorsabban, hatékonyabban akarnak haladni, mint esetleg az iskolai csoport, hiszen a tanulás egyénre szabott, kontrolált és valós tudáson alapul.

A program iránti nagy érdeklődés is azt mutatja számunkra, hogy jó irányba haladunk, jók a céljaink, diákjaink élvezik a megújulás változatos lehetőségeit.

Az iskola új intézményvezetője, Kovács Gábor, vezetősége és tanári kara elkötelezett a rövid és hosszú távú céljaink következetes megvalósítása iránt. Ez a támogató hozzáállás garancia a minőségi, valódi tudást adó, a gyakorlatban is hasznosítható ismeretanyagot adó nyelvoktatásra is.

Hisszük, hogy csak minőségi tudással rendelkező, naprakész, igényes, megújulni tudó emberek képesek hasonló szemlélettel rendelkező fiatalokat nevelni.

Intézményünk ezért alapvető szükségleteinek érzi, hogy

– fejlesszük pedagógusaink nyelvi kompetenciáját.

Ez nemcsak a nyelvtanárokra vonatkozik, hanem a teljes tanári karra, hiszen minden tagozaton kulcskérdés a nyelv minőségi oktatása. Az idegennyelv-tudás minden kolléga számára fontos kell, hogy legyen.

Tekintettel arra, hogy a projektek nemzetközisége miatt szaktárgytól és témakörtől függetlenül a nyelvi készségek kiemelt jelentőségűek, a legelső pályázatunkban azokat a kollégákat szeretnénk fókuszba állítani, akiknek a megújulása, nyelvi kompetenciájának a megerősítése kulcsfontosságú az iskola biztos jövője szempontjából.

Az Erasmus+  KA1 pályázat nagyszerű lehetőséget biztosít a fentiekben leírtak, vagyis a nevelőtestület idegennyelvi kompetenciájának fejlesztésére és – közvetett úton – a tanulóink nyelvi tudás- és ismeretanyagának kibontakoztatására is. Reményeink szerint sikeres pályázataink által iskolánk szaktanárai határokon átívelő, nyelvi kapcsolatokon túlmutató szaktárgyi együttműködés kialakításának küszöbén állhatnak.

– új módszertani stratégiákat, eszközöket ismerjünk meg.

Az odafigyelő, helyes kommunikációs stratégiák kialakítása rendkívül fontos a mindennapi életben is tanárnak, diáknak egyaránt. Fontos, hogy módszertani változatosság jellemezze a tanórákat, ne a rutin, a megszokás vezéreljen bennünket, ami mindenki számára valós veszély. A tanulóknak sem mindegy, hogyan tanítunk. Alapvető érdekünk, hogy tanítványainkat az első pillanattól kezdve kellő odafigyeléssel, differenciáltan, tudásukat, képességeiket, tanulási módszereiket ismerve kezeljük és segítsük. A változatos módszertani stratégiák ismerete, elsajátítása megkönnyíti mindannyiunknak a tanulás-tanítás bonyolult folyamatát és igazi élményt jelenthet, ami a tananyag elsajátításának egyik alapvető mozgatórugója.

A felgyorsult világhoz alkalmazkodni nem könnyű feladat, sokszor embert próbáló tud lenni a pedagógusok számára, hogy lépést tartsanak a modern digitális eszközök, az Internet, a mozgókép- és médiakultúra legújabb vívmányaival. Mindezek okos alkalmazása a nyelvórákon is elengedhetetlen, ezért fontos, hogy tanáraink felkészültek, jól tájékozottak legyenek ezeken a területeken is.

Alapos módszertani felkészültséggel, magas szintű digitális ismeretekkel pedagógusaink sokkal szakszerűbben és hatékonyabban tudnak segíteni mindkét pólusnak: a lemaradóknak és a többieknél előbbre járóknak is.

– szakmai partneri kapcsolatokat alakítsunk ki.

Célunk egy olyan stabil, de egyre fejlődő, bővülő stratégiai bázis kialakítása, amely domináns részét képezi az idegennyelv-oktatásnak. Ezért keressük a lehetőségeket alapítványokkal, partnerintézményekkel, amelyeknek profiljában szerepel külföldi csereprogram, tábor, találkozási lehetőség angol-amerikai diákokkal; de az online felületen történő kapcsolattartást is örömmel támogatjuk: csatlakoztunk az e-Twinning programhoz, amelynek keretén belül testvérosztályra leltünk. A 8.b osztályunk a bodrogkeresztúri általános iskola 8. osztályával tart kapcsolatot.

A testvérosztály választásnál fontos szempont volt, hogy

  • más környezetben élők legyenek (általuk megismerjük a vidéken lakó diákok hétköznapjait)
  • ugyanazon korosztály legyen (közös téma, közös érdeklődés)
  • legyen egy időpont, mely a kapcsolattartáshoz megfelelő

A két osztály kapcsolata a gyakorlatban a következőképpen néz ki: keddenként a 3. órában mindkét osztály azzal a tanárral van, aki nyitott erre a programra, s szívesen felvállalta, kihívásnak tekinti ezt az együttműködést. A közös időpont keretében volt már skype óra: egymással instant beszélgetett a két csapat, egy közös kahoot feladatot oldottak meg. Bemutatkozó filmet készítettek.

Közös Facebook csoport jött létre BoBu (Bodrogkeresztúr-Budapest) néven. Itt beszélgethetnek a diákok. Legutóbb az egyik bodrogkeresztúri diák, aki néphagyományőrző vőfély, az egyik versenyének videóját osztotta meg. De idekerültek az „Aki először havat lát” kihívás képei is. Hó először Bodrogkeresztúron esett. A diákok érdeklődőek. A vidéki diákok nyitottabbak, bátrabban kitárulkoznak.

Közeli célunk ennek az együttműködési rendszernek a bővítése, testvérintézmények hálójának a megalapozása, amelynek segítségével folyamatos, utazást nem kívánó kooperatív projektek is megvalósulhatnak.

– a pedagógus pálya presztízsét helyreállítsuk, a negatív pedagógus megítélést pozitív irányba mozdítsuk.

A pedagógushivatás nem könnyű. Sok tanár küzd a kiégés, kiábrándultság, fásultság démonával, ezt nehezíti a társadalmi szinten egyre jobban érződő negatív pedagógusmegítélés is.

Ezeknek a kollégáknak igazi megújulást, motivációt jelenthet új környezetben tapasztalatokat szerezni, hatékony módszerekkel megismerkedni, amelyeket kipróbálhat, alkalmazhat a saját csoportjaiban is.

– minél több, más iskolákban, más országokban bevált, hatékony gyakorlatot, jó gyakorlatokat ismerjünk meg.

Sokfélék vagyunk, ehhez a sokszínűséghez alkalmazkodnunk kell, ha eredményesek akarunk lenni. A módszerek tárháza végtelen, minél többet ismerünk, annál hatékonyabban, sikeresebben tudunk együttműködni a legkülönbözőbb helyzetekben.

Ha multikulturális, nyitott európai polgárokat akarunk nevelni diákjainkból, ismernünk kell minél több eredményes módszert, amellyel ez a folyamat sikeressé tehető. Számtalan jó gyakorlat létezik, amely bevált és hatékony. Ezek elsajátítása alapvető szükséglet.

Európa országaiban különböző oktatási-nevelési struktúrák működnek, ha mindegyiket nem is tudjuk megismerni, törekedni szeretnénk arra, hogy minél többe bepillanthassunk, lássuk a sikereket közelről és alkalmazhassuk a saját tanítványainknál is. Hiszen mi más is lehetne a célunk, mint igényes, elfogadó, tájékozott, érdeklődő, széles látókörű nemzedék alakítása, amely tiszteli az alapvető értékeket, nyitott más nemzetek kultúrájának befogadására, ismeri az európai értékeket, de közben kialakítja a saját értékrendjét is, amely összhangban áll a közösségi együttélés szabályaival is.

Iskolánk azt szeretné elérni a projekt megvalósításával, hogy a kiutazók a projekt után visszatérve módszertani és tudásbeli megújulásukkal motiválják a diákokat, a kollégákat, ez az egész intézményre nézve pozitív visszacsatolással bír. Az iskola megújulása csak a kollégák szaktárgyi,  kommunikációs és látásmódbeli frissítésével együtt képzelhető el.  A személyek kiválasztásánál is az volt a célunk, hogy a legelső projektünkön ne csak nyelvtanárok vegyenek részt, hanem azok a kollégák is fejlesszék idegen nyelvi, módszertani és szaktárgyi tudásukat, akikre talán a legnehezebb feladat hárul az oktatás-nevelés terén, hiszen ők alapozzák meg a diákok hozzáállását a különböző tantárgyakhoz.

A matematika oktatása minden iskolatípusban problémás terület. Új módszerek, egy jól bevált, nemzetközileg elismert technika megismerése nagyon sokat segíthet a tárgy eredményes és élvezetes tanításában-tanulásában. Két alsós kollégánk régóta meg szeretné ismerni a Varga-módszeren alapuló, a mai kor követelményeihez igazodó matematikatanítás módszertanát, de itthon nem volt erre lehetőségük. Ők ketten kisfelmenő rendszerben tanítanak más korosztályokat, ezért ez a kurzus – a tematika két részre bontása folytán – tökéletes számukra. Miután angol nyelvtudásuk még nem elég biztos, nagyon hasznos számukra a magyar nyelven zajló továbbképzés. A projektben való részvételük nemcsak az iskola matematikametodikájának átalakítása miatt fontos, hanem azért is, mert magabiztosságot nyernek a külföldre való utazásban és későbbi, itthon megalapozott nyelvi fejlődésük után részt tudnak venni idegen nyelven zajló képzéseken is.

Az alsóban zajló tanulási folyamat fő eleme a játék, a mozgás. Fejleszteni kell szaktanáraink drámapedagógiai és testnevelési ismereteit, módszertanát, ha igazán eredményesek akarunk lenni.  Ugyanezért fontos, hogy ezek a kollégáink külföldi tanfolyamon vesznek részt, hiszen az alsós játékos nyelvtanulás alapozza meg a későbbi tudatos nyelvtanulást, ezért ez nagy felkészültséget, alapos tudást és sok más képességet vár el az ott tanító kollégáktól. A célunk az,  hogy az alsós tanítóink is be tudjanak segíteni a nyelvtanítás komplex folyamatába. Saját osztályukban képesek legyenek kellő tudással és magabiztossággal nyelvórákat is tartani, ha arra van szükség. Jelenlegi tudásszintjük eltérő, néhány esetben elavult; sokan közülük tanultak nyelvet korábban, de nem használták, nem elég magabiztosak. A kommunikatív nyelvi kompetencia kialakítása feltételezi pedagógusaink magas szintű lexikális, grammatikai, szövegalkotási és kiejtési ismereteit, amelyhez elengedhetetlen az anyanyelvi közegben, tanfolyamokon szerzett tapasztalat.

A visszatérő kollégáinktól azt várjuk, hogy tudásmegosztással még intenzívebb hatást érjenek el nemcsak diákjaink, hanem kollégáink körében is. Adják át azokat a tapasztalatokat, élményeket, amelyeket a projekt során szereztek a kiutazás, a felkészülés, a ráhangolódás alatt, és folyamatos visszajelzést várunk tőlük a nyomon követés során is, sőt, nagyon szeretnénk, ha itthonról is tovább folytatnák a kint megteremtett szakmai kapcsolatokat, amely folyamatos szakmai fejlődét biztosít az egész intézmény számára.

Másrészt kollégáink önfejlesztése idáig is meghatározó volt: tanfolyamokat, továbbképzéseket végeztek – nagyrészt önerőből. Egy ilyen projekt megvalósulása nemcsak a nyelvhasználati, szaktárgyi, metodikai, kultúraismereti kompetenciákat újítja meg, hanem nemzetközi kapcsolatok révén rengeteg további lehetőséget rejt. További partnerkapcsolatok kialakításával egyéb közös szaktárgyi projektek indítása is elérhetővé válik, ezzel az iskola többi tanárát is be tudjuk vonni a közös, integrált munkába, ezzel megvalósítanánk egyik legfontosabb álmunkat: elindulhatnánk a nemzetközi platform irányába, amely az oktatás-nevelés nagyon lényeges szegmense.

Harmadrészt iskolánk kiemelt figyelmet fordít a leszakadó diákok megtartására, motiválttá tételére, visszakapcsolására a produktív oktatási-nevelési folyamatba. Folyamatosan lépést kell tartanunk diákjaink ismereteivel, változó érdeklődési körével, a felgyorsult digitális világ folyton megújuló tudásanyagával. Mindkét terület kezelése felkészült, motivált, nagy szakértelemmel rendelkező tanárgárdát feltételez. A mindennapok monotóniáját, kudarcait csak egy felfrissült, szellemileg megújult pedagóguskör tudja áthidalni és felvenni a küzdelmet a fásultsággal, szürkeséggel.

Szeretnénk azt is elérni, hogy a pályaelhagyók száma minimálisra csökkenjen.  A diákok és a tanárok közös célja, hogy az egyetemes kultúra értékeinek közvetítésével elősegítsük diákjaink sikeres alkalmazkodását más nemzetek értékeihez, kultúrájához, erősítsük az egyén és a közösség összetartozását, kialakítsuk azt a nyitottságot, amely elengedhetetlen a magyartól eltérő kultúrák elfogadásához és tiszteletéhez.

Iskolánk közeli és távoli terveiben is dominánsan szerepel az a cél, hogy művelt, nyitott, széles látókörű és intelligensen gondolkodó, viselkedő ifjú felnőtteket neveljünk.